Uncategorized

Vaccinationer för gravida

Bloggbild 21

 

Influensasäsongen stundar… Som gravid är det ännu viktigare att tänka på vaccination då man kan drabbas extra hårt av influensa. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att gravida kvinnor vaccinerar sig mot influensa under november – januari. Tala med din barnmorska för mer information om när under graviditeten det är lämpligt att vaccinera sig.

Uncategorized

Gravid vecka 11

bloggbild11

 

Gravid i vecka 11
Fostret har blivit ungefär fyra centimeter långt. Det har armar och ben och väger runt åtta gram. Nu börjar könsorganet få sin form.
Ögonen har täckts av tunna ögonlock. Fostrets lungor har kommit en bit i sin utveckling och är fyllda av fostervatten. Tarmarna som en tid har legat i navelsträngen får nu plats att dra sig in i bukhålan där levern, bukspottkörteln och andra organ växer till.
Graviditeten syns oftast inte så här tidigt, men den brukar känn…as mycket tydligt. Trötthet är vanligt och behovet av vila är stort. Nu börjar blodmängden i kroppen att öka. För en del gravida som mår illa avtar besvären efter den här veckan.
Gravida behöver mer kalk och järn än vanligt. Kalk eller kalcium behövs för utvecklingen av barnets benstomme och tänder. Exempel på kalciumrika livsmedel är mejeriprodukter, broccoli, ärtor, bönor och spenat. Järn är viktigt för blodbildningens skull. Framförallt behövs extra järn under graviditetens sista hälft. Gott om järn finns i exempelvis ärtor, bönor, pumpafrön, mörkt kött och blodpudding. Barnmorskan vet mer om vilken mat som innehåller järn och kalcium. Hen kontrollerar blodvärdet med jämna mellanrum och många gravida får ta extra järntillskott. Läs mer på 1177.

Uncategorized

Frukt och grönsaker

23032408_1269071463197460_4309456982780894966_n

Frukt och grönsaker är ett bra sätt att få i sig viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Både B-, C- och E-vitamin samt kalcium, kalium och magnesium behövs alla under graviditeten. Inte minst B-vitaminet Folat, som behövs för den ökade cell- och blodbildningen under graviditeten, är viktigt att få i sig. Kostrådet till gravida är att äta ca 500g frukt och grönt varje dag. Det motsvarar ungefär tre frukter och två portioner grönsaker. Källa: Livsmedelsverket